niedziela, 14 marca 2010

Larendogra - tonik do twarzy



Dzisiaj tonik dla cery problemowej i podobno odmładzający :) o egzotycznie brzmiącej nazwie - Larendogra. Krótka historia larendogry z wikipedii:
Stworzenie larendogry przypisuje się królowej Elżbiecie, córce Władysława Łokietka, żonie Karola Roberta, króla węgierskiego. Tradycja utrzymuje, że głównie dzięki cudownym właściwościom wyciągu, królowej udało się 59 lat spędzić na tronie Węgier i mimo sędziwego wieku zachowywać zdrowie i urodę. Kronikarze zaświadczają, że wyglądała o 20-30 lat młodziej niż miała w rzeczywistości. Ciekawostką może być fakt, że spirytus potrzebny do sporządzania wyciągu sprowadzała aż z Konstantynopola.

Przez kilkaset lat larendogrze przypisywano cudowne właściwości odmładzające i odświeżające cerę. Stosowano ją wewnętrznie, leczniczo oraz zewnętrznie w charakterze odświeżacza cery oraz perfum. Używana przez wiele stuleci wyparta została przez wodę kolońską. Perfumy pod tą nazwą produkowane były jeszcze w XIX wieku, lecz nie ma żadnej gwarancji, że obywało się to wg oryginalnej receptury z XIV wieku. Obecnie ponownie produkuje się wodę kolońską o tej nazwie.

Przepis na LARENDOGRĘ:
3 części suszonych liści rozmarynu
1 część suszonego kwiatu lawendy
1 część ziela mięty pieprzowej
96% spirytus do zalania, tak żeby dokładnie przykrył zioła.

Zioła umieścić w słoiku, zalać spirytusem, zamknąć słoik, odstawić na 2 tygodnie w ciemne miejsce. Wstrząsać od czasu do czasu. Po dwóch tygodniach przecedzić kilka razy przez gazę, dolać wody destylowanej lub przegotowanej w proporcji 1:1, przelać do ciemnej szklanej butelki. Używać, jak tonik do twarzy i dekoltu.


Skompletowałam wszystkie składniki, wyparzyłam słoiczek po dżemie malinowym, zrobiłam wszystko dokładnie wg przepisu i larendogra powinna być gotowa za 2 tygodnie. Do tego czasu będę stosować tonik z octu jabłkowego, który wydaje się być całkiem ciekawy (oprócz zapachu).

Orientacyjny cennik:
- 100 ml spirytusu 95% - 10 zł
- 30 g rozmarynu – 3 zł
- mięta pieprzowa (kupiłam herbatę ekspresową) – 2 zł
- 100 g lawendy – 12 zł z przesyłką na allegro

Zakładam, że ze 100 ml spirytusu będę miała po rozcieńczeniu 200 ml toniku za cenę ok. 15 zł (zostało mi mnóstwo mięty pieprzowej i lawendy, trochę rozmarynu). Tonik nie zawiera żadnych chemikaliów i jeśli się okaże hitem – to dobra cena, ale nie obraziłabym się, gdybym wiedziała, gdzie taniej kupić spirytus :)

Gotowa larendogra może też być super jako prezent, o ile obdarowana nie jest przewrażliwiona :)

5 komentarzy:

  1. Dziwny ten blog - przecież to sama chemia organiczna. Wszystko jest oparte na chemii, to że w zakładach używają gotowych esencji nie umniejsza ich zasług. Często przecież to jedyne dobre rozwiązanie - przecież trzeba tony płatków róż do 1 kg olejku różanego (damascena). Z eko czyszczeniem trzeba uważać co się czyści, pamiętam że kobieta czyściła marmurową płytę nagrobną octem(!), dobrze że są powlekane warstwą ochronną...

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za komentarz. Na blogu podaję alternatywy do niektórych kosmetyków, środków czyszczących, no i garść porad dotyczących jedzenia. Większość kosmetyków i jedzenia dostępnego na półkach supermarketów jest bardzo niskiej jakości i z pewnością nie służy naszemu zdrowiu. Produktom można się tez przyglądać z etycznego punktu widzenia - skąd pochodzą, jak to się dzieje, że są tak tanie, czy przy okazji niszczy się środowisko naturalne, itd itd

    OdpowiedzUsuń
  3. Przypomniało mi się że jak byłam nastolatką to moja mam robiła taki tonik i ja go stosowałam na trądzik. Po użyciu rewelacja i ładny zapach. moja mam stosowała go latami i miała piękną cerę.
    dziś też go sobie nastię. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepraszam ale ile dokładnie to jest 3 części? 2 części? Mogłabys przybliżyć wagowo ile tego ma być? :))

    OdpowiedzUsuń
  5. Tonik na bazie wody morskiej HB, mnie mega pomaga. Przede wszystkim jest naturalny, ale istotniejsze jednak efekty. Skóra ładna, zdrowa, napięta, oczyszczona, wypielęgnowana. Dla mojej skóry to akurat na prawdę diametralna odmiana.

    OdpowiedzUsuń